Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2019

Η ΡΥΠΑΝΣΗ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΤΑΞΙΚΟ


Η ΡΥΠΑΝΣΗ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ…ΤΑΞΙΚΟ
Ένα ζήτημα που μάλλον προσπαθούμε να ξεχάσουμε, ή να αποφύγουμε γυρνώντας την …πλάτη στην πραγματικότητα, θέτει για μία ακόμη φορά ο επικεφαλής του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικής Μηχανικής Envelab καθηγητής Χημείας Δημοσθένης Σαρηγιάννης*:
«Η κλιματική αλλαγή έχει μεγαλύτερες και κάποιες φορές μοιραίες επιπτώσεις στους φτωχούς και αδύναμους. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τη ρύπανση. Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες το προσδόκιμο ζωής μας , μπορεί να μειωθεί έως και δύο χρόνια λόγω της ρύπανσης.  Εκείνο μάλιστα που πρέπει να επισημανθεί, είναι πως η  ρύπανση όχι μόνο μειώνει το προσδόκιμο ζωής, αλλά και την ποιότητα της ζωής. Σκεφθείτε λοιπόν πως κάποιος άνθρωπος έχει σοβαρά προβλήματα υγείας, είναι φτωχός, ηλικιωμένος και τελικά χάνει τη δυνατότητα να απολαύσει τα τελευταία χρόνια της ζωής του, να γεράσει με ποιότητα ζωής…»
Οικονομική κρίση και ρύπανση
Η έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (2/2019) με τίτλο «Άνιση έκθεση και άνισες συνέπειες: κοινωνική τρωτότητα και ατμοσφαιρική ρύπανση , θόρυβος και ακραίες θερμοκρασίες στην Ευρώπη» αποδεικνύει όλα τα παραπάνω: Η ρύπανση είναι θέμα ταξικό αφού συνδυάζεται άρρηκτα με την οικονομική κρίση που πλήττει τις φτωχές χώρες της Ευρώπης και κυρίως την Ελλάδα.
Συγκεκριμένα για τη χώρα μας η Έκθεση αναφέρει:
• Οι περισσότεροι θάνατοι λόγω της ατμοσφαιρικής ρύπανσης παρατηρούνται στη Νότια και Ανατολική Ευρώπη. Η Ελλάδα βρίσκεται στις πέντε χώρες με το υψηλότερο ποσοστό θανάτων από έκθεση σε διοξείδιο του αζώτου (μαζί με Ιταλία και Ισπανία) και στο όζον (μαζί με Ουγγαρία και Κροατία).
• Η θνησιμότητα κατά τη διάρκεια του χειμώνα είναι μεγαλύτερη σε χώρες όπως η Ελλάδα, η Ιταλία, η Πορτογαλία και η Ισπανία σε σχέση με τη Γερμανία, την Ολλανδία και τη Φινλανδία. Αυτό αποδίδεται σε πολλούς παράγοντες, από την ποιότητα των κατοικιών και την πρόσβαση σε θέρμανση μέχρι την προσαρμοστικότητα των ανθρώπων σε χαμηλές θερμοκρασίες. Στην περίπτωση όμως ορισμένων χωρών όπως η Ελλάδα, η Ιρλανδία και η Πορτογαλία, αυτή η εποχική διακύμανση στους θανάτους σχετίζεται ευθέως με τη φτώχεια και τις αυξημένες κοινωνικές ανισότητες. Για παράδειγμα, η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση στην Ε.Ε. σε ευάλωτα νοικοκυριά που δεν μπορούν να έχουν τη δυνατότητα να εξασφαλίσουν θέρμανση μετά τη Βουλγαρία και τη Λιθουανία. Τα μισά από τα νοικοκυριά που βρίσκονται κάτω από το 60% του μέσου εισοδήματος της χώρας αδυνατούν να κρατήσουν τα σπίτια τους ζεστά, ενώ στην ίδια κατάσταση βρίσκεται το 35% των μονογονεϊκών οικογενειών και το 40% των νοικοκυριών με έναν ηλικιωμένο.
Από την ταξική ρύπανση στο «κλιματικό απαρτχάιντ»
Ο Φίλιπ Άλστον ειδικός εισηγητής του ΟΗΕ για την ακραία φτώχεια και τα ανθρώπινα δικαιώματα, δήλωσε πρόσφατα ότι «οι επιπτώσεις της παγκόσμιας υπερθέρμανσης, ενδέχεται να υπονομεύσουν όχι μόνο τα βασικά δικαιώματα στο νερό, στα τρόφιμα και στη στέγαση για εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους, αλλά και τη δημοκρατία και τους νόμους. «Ο κόσμος», σύμφωνα με την Έκθεση, «κινδυνεύει ολοένα και περισσότερο από ένα ΄κλιματικό απαρτχάιντ’ , όπου οι πλούσιοι πληρώνουν για να ξεφύγουν από την άνοδο της θερμοκρασίας και την πείνα που προκαλεί η αυξανόμενη κλιματική κρίση, ενώ ο υπόλοιπος κόσμος , υποφέρει»
*Το Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ Envelab ερευνά μεταξύ άλλων την αλληλεπίδραση του περιβάλλοντος και της υγείας, ενώ παράλληλα αναπτύσσει σειρά καινοτόμων εργαλείων και μεθοδολογιών για τη διατήρηση της βιωσιμότητας και τη διαχείρισή της. Μεταξύ των τομέων έρευνας είναι η ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών παρακολούθησης της περιβαλλοντικής ρύπανσης και μεθόδων απορρύπανσης , αλλά και οικολογικές προσεγγίσεις στον βιομηχανικό τομέα για την μείωση του ενεργειακού αποτυπώματός τους.


ΑΝΟΙΧΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ


ΑΝΟΙΧΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ. ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Η Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών που καθιερώθηκε στις 5 Οκτωβρίου για πρώτη φορά το 1994 από την UNESCO,  για να μας υπενθυμίσει τον καθοριστικό ρόλο που παίζει ο δάσκαλος μέσα στην κοινωνία, είτε εργάζεται σε μία πλούσια πόλη της Δύσης, είτε σε μια αυτοσχέδια σχολική αίθουσα κάποιου στρατοπέδου προσφύγων.
Με αφορμή αυτή την ιδιαίτερη μέρα, αλλά και την Έκθεση της Κομισιόν που διαπιστώνει πως σε ποσοστό μεγαλύτερο του 30% οι Έλληνες μαθητές έχουν χαμηλές επιδόσεις στα μαθηματικά, στην Έκθεση και στις Φυσικές Επιστήμες, ενώ υστερούν σε ποσοστό 27.3% στην ανάγνωση , ρωτήσαμε τον Αντιπρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών Παναγιώτη Φιλντίση, πώς κρίνει και πώς ονειρεύεται το δημόσιο σχολείο.


 «Είναι δεδομένο, ότι η παροχή της εκπαίδευσης στη χώρα μας, υστερεί στους τομείς της παιδαγωγικής προσέγγισης και της χρήσης διδακτικών εργαλείων. Αυτοί οι δύο πυλώνες κάνουν ελλειμματική τη μόρφωση των μαθητών μας. Με δεδομένο την έλλειψη επιμορφωτικών κύκλων για τους εκπαιδευτικούς στα θεματικά πεδία, έχουμε μη επαρκείς εκπαιδευτικούς και μη οργανωμένο και αποτελεσματικό εκπαιδευτικό μοντέλο. Αυτό έχει άμεσες επιπτώσεις στη διαδικασία της μάθησης», επισημαίνει με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικού στις 5 Οκτωβρίου, ο Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών Παναγιώτης Φιλντίσης.
ΕΡ Το 35.8% των μαθητών έχει χαμηλή επίδοση στα Μαθηματικά . Το 32.7% των μαθητών έχει χαμηλή επίδοση στις φυσικές επιστήμες . Ποια είναι η άποψή σας για το θέμα αυτό , αλλά και γενικότερα η θέση της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών;
ΑΠ: Με δεδομένο την ιδιοτυπία τν θετικών επιστημών, έχουμε την υστέρηση κατανόησης των εννοιών τους, επειδή οι μέθοδοι διδασκαλίας τους δεν είναι σύγχρονοι και δεν έχουν σχέση με τα νέα κοινωνικά πρότυπα και τις απαιτήσεις . Στη σχολική τάξη η αλληλεπίδραση είναι απαραίτητη για να ενταχθεί ο μαθητής στην εκπαιδευτική διαδικασία. Χρειάζεται να προσεγγισθούν πιο αποτελεσματικές και ελκυστικές μέθοδοι»
ΕΡ: Με την πολυετή διδακτική εμπειρία που έχετε ως εκπαιδευτικός, αλλά και με την εμπειρία σας από την Ένωση Ελλήνων Φυσικών, τι προτείνετε για να γίνει ελκυστικότερη και πιο σύγχρονη η εκπαιδευτική διαδικασία;
ΑΠ: Φορείς της Εκπαίδευσης δημόσιοι, ιδιωτικοί και μη κερδοσκοπικοί πρέπει να πάρουν πρωτοβουλίες για ένα πιο σύγχρονο τρόπο διδασκαλίας και εναλλακτικούς τρόπους προσφοράς και μετάδοσης της πληροφορίας, ο καθένας στο δικό του γνωστικό αντικείμενο. Με πυλώνες  δράσεις έξω από το σχολείο, όπως «μαθαίνω και έξω από την τάξη» με διαγωνισμούς festival και θερινά σχολεία μπορεί να δοθεί μια άλλη διάσταση της επαφής των μαθητών με τη γνώση. Μια νέα διαδικασία αφομοίωσης. Με διδακτικά εργαλεία όπως τα STEM ( συνδυασμός  Μαθηματικών  Φυσικών Επιστημών  Μηχανικής ,Κατασκευών) , ο μαθητής συμμετέχει στη διερεύνηση και αποκωδικοποίηση των εννοιών, άρα και πιο εύκολα στην κατανόησή τους. Άρα το ανοικτό σχολείο με συμμετοχή όλων των παραγόντων και φορέων της Εκπαίδευσης , είναι αυτό που θα δημιουργήσει συνθήκες αλληλεπίδρασης των πρωταγωνιστών της τάξης, των εκπαιδευτικών και των μαθητών.
Ας έχουμε πρωτοπόρες ιδέες και καινοτόμες προτάσεις, όπως για παράδειγμα, οι  δράσεις που σχετίζονται με τη σχέση  Επιστήμης και Τέχνης . Έτσι  μπορούμε να βοηθήσουμε τους μαθητές να προσεγγίσουν βιωματικά τα επιστημονικά πεδία.
Ας τολμήσει και το Υπουργείο Παιδείας να υλοποιήσει το όραμα των εκπαιδευτικών που είναι το ανοιχτό σχολείο.
Εμείς στην Ένωση Ελλήνων Φυσικών είμαστε διατεθειμένοι να υποστηρίξουμε και να συμβάλλουμε στη νέα μορφή του εκπαιδευτικού συστήματος που θα έχει στο επίκεντρό του τον μαθητή και τις ανάγκες του».      


 



Οι υπέροχες μέρες μια αυτοκτονία και η διέξοδος

Στην τελευταία ταινία του Βίμ Βέντρες «Υπέροχες Μέρες», ο Χιραγιάμα (Κότζι Γιακούσο) ζει τις μέρες του σε μια υπέροχη χαρμολύπη. Η μοναξιά ...