Ειδική εκπαίδευση συνοδών-εκπαιδευτών ΑΜΕΑ
Ένας στους τέσσερις πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης άνω των 16 ετών έχει αναφέρει κάποια μορφή μακροχρόνιας αναπηρίας, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στην δημοσιότητα η Eurostat με αφορμή την παγκόσμια ημέρα των Ατόμων με Αναπηρία.
Αυτό σημαίνει πως οι παθόντες βίωσαν μερική η σοβαρή δυσκολία στην τέλεση καθημερινών δραστηριοτήτων, όπως οι σπουδές η εργασία και η ψυχαγωγία τους, για τουλάχιστον έξι μήνες.
Στην Ελλάδα το ποσοστό είναι 24%, μία μονάδα κάτω από τον μέσο όρο της ΕΕ.
Σύμφωνα με το δείκτη GALI (Global Activity Limitation Index), το ποσοστό των ατόμων με αναπηρία, δηλαδή με μακροπρόθεσμο περιορισμό της συνήθους δραστηριότητας λόγω προβλημάτων υγείας, ανέρχεται στο 24,7%, του πληθυσμού ηλικίας 16 ετών και άνω, δηλαδή 2.231.197 σε σύνολο 9.016.247 ατόμων.
Εξ αυτών, 1.014.177 άτομα, δηλαδή το 11,2% του συνολικού πληθυσμού (16+), αντιμετωπίζουν σοβαρής μορφής περιορισμό στην δραστηριότητα τους.
1.217.020 άτομα (13,5%) εκτιμάται ότι έχουν περιορίσει επίσης τη δραστηριότητα τους λόγω προβλήματος υγείας «αλλά όχι πάρα πολύ».
Το 5,3% των νοικοκυριών αναφέρουν ότι έχουν μέλος ή μέλη με αναπηρία ποσοστού 67% και άνω.
Τα στοιχεία του 2016-2017 , καταδεικνύουν με ανάγλυφο τρόπο το πρόβλημα στην Ελλάδα , αλλά και στην Ευρωπαϊκή Ένωση γενικότερα και όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει η ειδική παιδαγωγός και ψυχολόγος Κατερίνα Φίλη, είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται μια ολιστική εκπαίδευση όχι αυτή τη φορά των ατόμων που ανήκουν στην ομάδα ΑΜΕΑ, αλλά των συνοδών, εκπαιδευτών τους.
Ψυχοκοινωνική φροντίδα ατόμων με αναπηρία
«Μ αυτό το σεμινάριο που διοργανώνει η Ένωση Ελλήνων Φυσικών και θεωρούμε ότι είναι το μοναδικό μέχρι σήμερα μ αυτή την θεματική, δίνεται η δυνατότητα σε πολλούς νέους να εξειδικευθούν στον τομέα της ψυχοκοινωνικής φροντίδας ατόμων με αναπηρία Όπως γνωρίζουμε όλοι αλλά δεν μπορούμε ίσως να συνειδητοποιήσουμε τα παιδιά ΑμεΑ συναντούν πολλές δυσκολίες στην καθημερινότητά τους: Στο σχολικό περιβάλλον για παράδειγμα οι δομές δεν είναι κατάλληλες για την πρόσβαση ατόμων με αναπηρία, Υποδομές ακατάλληλες και συχνά επικίνδυνες για τη σωματική ακεραιότητα παιδιών με προβλήματα κινητικότητας ή συμπεριφοράς. Η πρόσβαση στους κοινόχρηστους χώρους, στους χώρους ψυχαγωγίας, εστίασης, στα δημόσια κτίρια και στα Μέσα Μεταφοράς, παραμένει προβληματικός και συχνά απροσπέλαστος.Και ας μην παραβλέπουμε την περιθωριοποίηση που συχνά νιώθουν τα άτομα αυτά με τον αποκλεισμό τους από πολλούς τομείς της κοινωνικής ζωής…», επισημαίνει η Ειδική Ψυχολόγος και Παιδαγωγός Κατερίνα Φίλη, βασική εισηγήτρια
Οι θεματικές ενότητες
Το σεμινάριο ό περιλαμβάνει θεματικές ενότητες που σκοπό έχουν την εκπαίδευση των επιμορφούμενων σε θέματα που αφορούν τόσο τα χαρακτηριστικά και τις υποχρεώσεις του συνοδού/ εκπαιδευτή όσο και σε θέματα αναφορικά με τις δεξιότητες ζωής, κοινωνικές δεξιότητες, δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης, δεξιότητες ελεύθερου χρόνο των ατόμων με αναπηρία. Μέσα από το πρόγραμμα αυτό ο μελλοντικός συνοδός/ εκπαιδευτής θα μπορέσει να αποκτήσει βασικές γνώσεις σε θέματα διαχείρισης κρίσεων και προβλημάτων συμπεριφοράς καθώς και αντιμετώπισης θεμάτων σεξουαλικής συμπεριφοράς των ατόμων με ειδικές ανάγκες .Θα δοθούν μελέτες περίπτωσης προς συζήτηση και ανάπτυξη προγραμμάτων ή/ και ανάλυση καταστάσεων. Παράλληλα οι εκπαιδευόμενοι θα συμμετέχουν και σε διαδραστικές ασκήσεις και εργαστηριακού τύπου εκπαίδευση.
Οι εκπαιδευόμενοι, μετά την ολοκλήρωση του σεμιναρίου αποκτούν δεξιότητες ,έτσι ώστε να μπορούν να εργαστούν
· στις θερινές κατασκηνώσεις Αμεα που οργανώνουν οι δήμοι
· ως ιδιωτική παράλληλη στήριξη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα σχολεία
· ως ιδιωτική συνοδεία σε εξωσχολικές δραστηριότητες κοινωνικού /ψυχαγωγικού χαρακτήρα ή/κατ οίκον διδασκαλία .
· στα προγράμματα Θερινών Σχολείων και Σεμιναρίων για ΑΜΕΑ που διοργανώνει η Ενωση Ελλήνων Φυσικών σέ όλους τους δήμους .
Η Κατερίνα Φίλη είναι ειδική Παιδαγωγός και Ψυχολόγος, Πτυχιούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει μετεκπαιδευτεί στην Εκπαίδευση Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες, στον τομέα της Ψυχολογίας και της Ειδικής Αγωγής. Σε συνεργασία με το Εθνικό με το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και το Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθηνών συμμετείχε σε ερευνητικά και εκπαιδευτικά προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη διάγνωση, την αξιολόγηση και αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών και προβλημάτων συμπεριφοράς στα παιδιά.
Έχει υπηρετήσει ως δασκάλα σε Δημοτικά Σχολεία και τα τελευταία χρόνια ως Ειδική Παιδαγωγός σε Τμήματα Ένταξης. Υπηρέτησε στα Κέντρα Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών του Υπουργείου Παιδείας και είναι τελειόφοιτος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση Ενηλίκων – Δια Βίου Μάθηση» του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου